Ders Sorumluları
|
|
Dersin Sunulduğu Dil |
Türkçe (Turkish) |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Ön Koşul |
|
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin Amacı |
temel hukuk bilgileri dersinde, öğrencilerin sosyal hayattan kaynaklanan çeşitli kurallardan farklı olarak hukuk kurallarının oluşumu ve temel işleyişini kavramaları amaçlanmaktadır. Çeşitli hukuki kavram ve terimler konusunda bilgilendirilen öğrencilerin hukukun sistem, kural ve niteliklerine dair farkındalık sahibi olmaları beklenmektedir. Bu bağlamda, hukukun somut yansımaları olan hukuki olaylar, işlemler ve fiiller üzerinde bilgi sahibi olan öğrencinin yorumlama ve mukayese etme yeteneğinin gelişmesi dersi bir diğer amacıdır. |
Dersin İçeriği |
Temel hukuk bilgileri dersi, zoon politikon olan insanın soyal ortamda hayatını idame ettirebilmesi için çeşitli sosyal düzen kuraalrından farklı olarak oluşturulan hukuk kurallarını genel olarak mercek altına alır. Bu bağlamda dersin içeriği; ahlaki ve dini kaidelerden farklı olarak hukuk kurallarının neler olduğu ve işleyişine dair temel düzeyde bilgileri barındırmaktadır. Söz konusu bilgiler; pozitif hukuktaki ayrışmaların nasıl oluştuğunu, bu konudaki görüş ayrılıklarını içermektedir. Pozitif hukuktaki bölünmelere dair bilgiler kamu ve özel hukuk arasındaki farkların mukayese edilmesini sağlamaktadır. Ayrıca; hukukun kaynakları, kanunlaştırma, hukuk sistemleri, kanunlaştırma gibi temel hukuk kavramlarının irdelenmesi, hukuki olayların, işlemlerin ve fiillerin yorumlanması açısından gereklidir. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) |
Bu dersi tamamlayan ve başarılı olan öğrencilerin temel hukuk alanı ile ilgili elde edeceği kazanımlar şunlardır; 1- Hukukun temel kavramları ve terimleri konusunda fikir yürütebilme, 2- Kamu hukuku ve özel hukuk ayrımı yapabilme, kamu ve özel hukukun dalları olan alanlara dair başlangıç seviyesinde bilgi sahibi olma, 3- Hukuk kurallarının çeşitleri, yer ve zaman bakımından uygulanması ve yorumlanması konularında bilgi sahibi olma, 4- Adalet ve hak kavramlarını irdeleyebilme, 5- Hukukun tarihi gelişim sürecine dair farkındalık sahibi olarak, söz konusu süreçteki değişimleri daha iyi analiz edebilme 6- Mevcut hukuk sistemleri arasındaki ayrımlar üzerinde fikir yürütebilme. |
Dersin Veriliş Biçimi |
Örgün Öğretim |
Dersin Gidişatı |
Hafta |
Konular |
1. Hafta |
Beşeri davranış kuralları |
2. Hafta |
Hukuk kuralları ve nitelikleri |
3. Hafta |
Hukuk sistemleri |
4. Hafta |
Hukukun şeklî kaynakları |
5. Hafta |
Hukukun maddî kaynakları |
6. Hafta |
Kamu hukuku - özel hukuk |
7. Hafta |
Hukukun dalları |
8. Hafta |
Yargı örgütü |
9. Hafta |
Kanunlaştırma |
10. Hafta |
Hukuk kurallarının yorumu |
11. Hafta |
Müeyyide ve türleri |
12. Hafta |
Hak kavramı |
13. Hafta |
Kamu hakları - özel haklar |
14. Hafta |
Hukuki olaylar, hukuki işlemler, hukuki fiiller |
|
Değerlendirme Ölçütleri |
|
Toplam Katkısı (%) |
Ara Sınav (%) |
40 |
Kısa Sınavlar (%) |
|
Ödevler (%) |
|
Uygulamalar (%) |
|
Laboratuar (%) |
|
Projeler/Alan Çalışması (%) |
|
Seminerler/Çalışma Grupları (%) |
|
Final (%) |
60 |
Diğer (%) |
|
Toplam(%) |
100 |
|
Dersin Kitabı ve/veya Kaynaklar |
Kemal Gözler, Hukuka Giriş, Ekin Yayınları, 5. baskı, Bursa, 2008. - A. Şeref Gözübüyük, Hukuka Giriş ve Hukukun Temel Kavramları, 29. baskı, Turhan Kitabevi, Ankara, 2008. |
Staj / Uygulama |
|
Program Yeterlilikleri (PY) ve Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) İlişkisi |
| PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 | PY11 | PY12 | PY13 | PY14 | ÖÇ1 | 5 | | | | | | | | 2 | | | | | | ÖÇ2 | 5 | | | | | | | | 2 | | | | | | ÖÇ3 | 5 | 4 | | 2 | | | | | 2 | | | | | | ÖÇ4 | | 5 | | | | 3 | | | | | | 3 | | 1 | ÖÇ5 | | 5 | | | | | | | | | | | | | ÖÇ6 | | 5 | | | | | | | 2 | | | | | |
* Katkı Düzeyi: 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |