Ders Sorumluları
|
|
Dersin Sunulduğu Dil |
Türkçe (Turkish) |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Ön Koşul |
|
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin Amacı |
Bu derste, öğrencilere doğrusal programlama problemlerini matematiksel olarak modelleme ve analiz etmeyi öğretmek ve daha karmaşık ya da farklı yapıda sistemlerin optimizasyonu için gerekli teknikler için bir alt yapı oluşturmak amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği |
Bu derste, matematiksel programlamaya (optimizasyon) giriş, doğrusal programlama modellerinin oluşturulması, doğrusal programlama problemlerinin çözümünün geometrik yorumu ve cebirsel yaklaşımı, simpleks yöntem ve yapay değişken kullanımı, dualite teorisi, dual simpleks yöntem ve ulaştırma problemleri öğretilmektedir. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) |
Bu dersi tamamlayan ve başarılı olan öğrencilerin sayısal yöntemler alanı ile ilgili elde edeceği kazanımlar şunlardır;
1- Problemlerin matematiksel modelini kurabilme,
2- Doğrusal programlama problemlerini simpleks yöntemle çözebilme,
3- Problemin optimal çözümünü araştırabilme,
4- Duyarlılık analizi uygulayabilme,
5- Excel v.d. bilgisayar yazılımlarını doğrusal programlama problemlerinin çözümünü araştırmada kullanabilme. |
Dersin Veriliş Biçimi |
Örgün Öğretim |
Dersin Gidişatı |
Hafta |
Konular |
1. Hafta |
Yöneylem araştırmasına giriş
|
2. Hafta |
Doğrusal programlama modelinin kurulması
|
3. Hafta |
Grafik çözüm ve duyarlık analizinin geometrik yorumu
|
4. Hafta |
Doğrusal programlama problemlerinin bilgisayar çözümü ve yorumlanması
|
5. Hafta |
Doğrusal programlama banka ve finans uygulamaları
|
6. Hafta |
Simpleks yöntem
|
7. Hafta |
Simpleks yöntem
|
8. Hafta |
Ara sınav
|
9. Hafta |
Dualite ve duailitenin ekonomik yorumu
|
10. Hafta |
Duyarlılık analizi
|
11. Hafta |
Ulaştırma modelleri
|
12. Hafta |
Atama modelleri
|
13. Hafta |
Ağ modelleri, en kısa yol |
14. Hafta |
Maksimum akış, minimum kapsayan ağaç |
|
Değerlendirme Ölçütleri |
|
Toplam Katkısı (%) |
Ara Sınav (%) |
40 |
Kısa Sınavlar (%) |
|
Ödevler (%) |
|
Uygulamalar (%) |
|
Laboratuar (%) |
|
Projeler/Alan Çalışması (%) |
|
Seminerler/Çalışma Grupları (%) |
|
Final (%) |
60 |
Diğer (%) |
|
Toplam(%) |
100 |
|
Dersin Kitabı ve/veya Kaynaklar |
1. Taha, H., 2010, Yöneylem Araştırması; 6. Basımdan Çeviri , Literatür Yayıncılık, İstanbul.
2. Winston, W. L., 2003, Operational Research Applications and Algorithms.
3. Hillier, F.S., Lieberman G.J., 2004, Introduction to Operational Research, McGraw-Hill. |
Staj / Uygulama |
|
Program Yeterlilikleri (PY) ve Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) İlişkisi |
| PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 | PY11 | PY12 | PY13 | PY14 | ÖÇ1 | 2 | 5 | | | | | 2 | | | | | | | | ÖÇ2 | | 5 | | | | | 2 | | | | | | | | ÖÇ3 | | 5 | | | | | | | | | | | | | ÖÇ4 | | 5 | | | | | | | | | | | | | ÖÇ5 | | 5 | | | | | 2 | | | | | | 2 | |
Katkı Düzeyi: 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |