Ders Sorumluları
|
Öğr. Gör. Gülçim Bilim Baykan |
Dersin Sunulduğu Dil |
Türkçe (Turkish) |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Ön Koşul |
PSİ 319 Psikopatoloji I: Çocuk ve PSİ 304 Psikopatoloji II: Yetişkin derslerini başarıyla tamamlamış olmak |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin Amacı |
Bu dersin amacı, travmatik yaşantıların insanlar üzerindeki psikolojik etkilerini, travma ile ilgili psikopatolojileri ve müdahale yöntemlerini incelemektir. |
Dersin İçeriği |
Bu derste temel olarak, farklı travmatik yaşantı türleri, travmaya verilen tepkiler, ilgili psikopatolojiler, bu patolojilerin etiyolojileri ve psikolojik müdahaleler ele alınacak ve tartışılacaktır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) |
Bu dersi tamamlayan ve başarılı olan öğrencilerin travma psikolojisi ile ilgili elde edeceği kazanımlar şunlardır; 1. Ruhsal travma kavramının tarihsel süreçte nasıl ele alındığı, günümüzdeki travma kavramı ve travma ve stresörle ilişkili bozuklukları tanımlayabilme
2. Travmayı açıklayan tarihsel yaklaşımları karşılaştırarak eleştirel değerlendirmeler yapabilme
3. Farklı travmatik yaşantıların özgün özellikleri ve etkilerini tanımlayabilme
4. Travma ile ilişkili psikopatolojiler, bu patolojilerin etiyolojileri ve yatkınlığı arttıran veya bozukluğu sürdüren risk faktörleri ve koruyucu faktörleri açıklama
5. Travmaya ve krize yönelik müdahaleleri açıklama
6. Travma alanında güncel araştırma bulgularını özetleme |
Dersin Veriliş Biçimi |
Örgün Öğretim |
Dersin Gidişatı |
Hafta |
Konular |
1. Hafta |
Dersin tanıtılması |
2. Hafta |
Ruhsal Travma Tanımı ve Tarihçesi |
3. Hafta |
Travmanın Sınıflandırılması ve Türleri |
4. Hafta |
Travmanın Sınıflandırılması ve Türleri |
5. Hafta |
Travmaya Verilen Tepkiler |
6. Hafta |
Travma ve Psikopatoloji |
7. Hafta |
Travma Sonrası Stres Bozukluğu |
8. Hafta |
Travma Sonrası Stres Bozukluğu Etiyoloji |
9. Hafta |
Travma ve Beyin |
10. Hafta |
Çocukluk Travmaları, Çocukların Tepkileri ve Karmaşık Travma |
11. Hafta |
Travmanın Dalga Etkisi, Dolaylı Maruziyet, Kuşaklar Arası Aktarım |
12. Hafta |
Kriz ve Krize Müdahale |
13. Hafta |
Travmaya Yönelik Müdahaleler |
14. Hafta |
Dayanıklılık ve Travma Sonrası Büyüme |
|
Değerlendirme Ölçütleri |
|
Toplam Katkısı (%) |
Ara Sınav (%) |
40 |
Kısa Sınavlar (%) |
|
Ödevler (%) |
|
Uygulamalar (%) |
|
Laboratuar (%) |
|
Projeler/Alan Çalışması (%) |
|
Seminerler/Çalışma Grupları (%) |
|
Final (%) |
60 |
Diğer (%) |
|
Toplam(%) |
100 |
|
Dersin Kitabı ve/veya Kaynaklar |
Briere, J. N. & Scott, C. (2016). Travma terapisinin ilkeleri: Belirtiler, değerlendirme ve tedavi için bir kılavuz. (B. D. Genç Çev.). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. (Orijinal çalışma basım tarihi 2014).
Herman, J. (2011). Travma ve iyileşme: Şiddetin sonuçları, ev içi istismardan siyasi teröre. (T. Tosun Çev.). İstanbul: Literatür Yayıncılık (Orijinal çalışma basım tarihi 1997).
Freidman, M.J., Keane, T.M & Resick, P.A. (Ed) (2014). Handbook of PTSD. New York: Guilford.
Ruglass, L.M. & Kendall-Tackett, K. (2015). Psychology of trauma 101. New York: Springer.
Reyes, G., Elhai, J.D. & Ford, J. D. (2008). (Ed.). The encyclopedia of psychological trauma. New York: John Wiley & Sons.
Van der Kolk, B. A., McFarlane, A.C. & Weisaeth, L. (Ed.) (1996). Traumatic stress: The effects of overwhelming experience on mind, body and soul. New York: Guilford.
|
Staj / Uygulama |
Ders kapsamında bir staj/uygulama bulunmamaktadır. |
Program Yeterlilikleri (PY) ve Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) İlişkisi |
| PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 | PY11 | PY12 | PY13 | ÖÇ1 | 5 | 4 | 4 | 3 | 5 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ÖÇ2 | 5 | 5 | 4 | 2 | 5 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ÖÇ3 | 5 | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 | 1 | 3 | 2 | 1 | 5 | 4 | 3 | ÖÇ4 | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 | 2 | 1 | 2 | 3 | 1 | 5 | 4 | 4 | ÖÇ5 | 5 | 4 | 3 | 3 | 2 | 2 | 1 | 3 | 3 | 1 | 3 | 4 | 4 | ÖÇ6 | 3 | 3 | 4 | 1 | 1 | 3 | 1 | 2 | 5 | 3 | 1 | 1 | 1 |
* Katkı Düzeyi: 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |