Ders Sorumluları
|
Assoc. Prof. Melisa EBEOĞLU DUMAN |
Dersin Sunulduğu Dil |
İngilizce (English) |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Ön Koşul |
Dersin bir ön şartı bulunmamaktadır. |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin Amacı |
Bu ders, ebeveynlik ve ebeveynliğin çocuk gelişimi üzerindeki etkilerini gelişimsel bir bakış açısıyla tanıtmayı amaçlamaktadır. Öğrencileri ebeveynlik alanındaki temel ve güncel yöntem, çalışma ve bulgularla tanıştırmak da dersin hedefleri arasındadır. |
Dersin İçeriği |
Bu derste öğrencilere ebeveynliğe geçiş, çeşitli kültürlerde ebeveynlik, ebeveynlerin yaşam süresi boyunca değişen rolleri ve sorumlulukları, çeşitli durumlarda ebeveynlik, ebeveynin çocuğa yönelik kötü muamelesi, aile çatışması, baba katılımı, anne bekçiliği ve önleme ve müdahale programları tanıtılmaktadır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) |
Bu dersi tamamlayan ve başarılı olan öğrencilerin ebeveynlik alanı ile ilgili elde edeceği kazanımlar şunlardır:
1-Ebeveynlik alanı ile ilgili temel kavramları ve kuramları tanımlayabilme
2-Ebeveynlik alanı ile ilgili araştırma yöntemlerini ve etik ilkeleri değerlendirebilme
3-Ebeveynlerin yaşam süresi boyunca değişen rolleri ve sorumluluklarını özetleyebilme
4-Önleme ve müdahale programlarının ebeveynler ve çocukları üzerindeki etkilerini değerlendirebilme
5-Ebeveynlik alanı ile ilgili güncel çalışmaları değerlendirebilme |
Dersin Veriliş Biçimi |
Örgün Öğretim |
Dersin Gidişatı |
Hafta |
Konular |
1. Hafta |
Tanışma ve Giriş |
2. Hafta |
Doğum Öncesi Gelişim, Doğum Süreci ve Ebeveynliğe Hazırlık, Ebeveynliğe Geçiş |
3. Hafta |
Ebeveynlik Alanındaki Temel Kavramlar ve Kuramlar |
4. Hafta |
Kültür ve Ebeveynlik, Ebeveynliğin Kuşaklararası Aktarımı, Çağdaş Türk Aile Yapısı |
5. Hafta |
Çeşitli Aile Formları Bağlamında Ebeveynlik (Tek Ebeveynli Aileler, Boşanmış Aileler vb.) |
6. Hafta |
Ebeveynin Çocuğa Yönelik Kötü Muamelesi (İhmal ve İstismar) |
7. Hafta |
Aile Çatışması ve Çocuk Üzerindeki Etkileri |
8. Hafta |
ARA SINAV |
9. Hafta |
Baba Katılımı ve Kuramsal Temelleri |
10. Hafta |
Baba Katılımının Çocuk Gelişimi Üzerindeki Etkileri |
11. Hafta |
Baba Katılımının Belirleyicileri ve Anne Bekçiliği |
12. Hafta |
Ebeveynliğe Yönelik Önleme ve Müdahale Programları |
13. Hafta |
Ebeveynliğe Yönelik Önleme ve Müdahale Programları |
14. Hafta |
Tekrar ve Genel Değerlendirme |
|
Değerlendirme Ölçütleri |
|
Toplam Katkısı (%) |
Ara Sınav (%) |
40 |
Kısa Sınavlar (%) |
|
Ödevler (%) |
10 |
Uygulamalar (%) |
|
Laboratuar (%) |
|
Projeler/Alan Çalışması (%) |
|
Seminerler/Çalışma Grupları (%) |
|
Final (%) |
50 |
Diğer (%) |
|
Toplam(%) |
100 |
|
Dersin Kitabı ve/veya Kaynaklar |
-Ders Sorumlusu Tarafından Hazırlanan Powerpoint Sunuları
Önerilen Ek Kaynaklar:
-Bornstein, M. H. (2005). Handbook of parenting: Volume 3 being and becoming a parent. Psychology Press.
-Cabrera, N. J., Fitzgerald, H. E., Bradley, R. H. ve Roggman, L. (2014). The ecology of father‐child relationships: An expanded model. Journal of Family Theory & Review, 6(4), 336-354.
- Kağıtçıbaşı, Ç. (2012). Kültür ve ana babalık: Kuram ve uygulama çıkarsamaları. Ana babalık: Kuram ve araştırma içinde, 61-79.
-Lamb, M. E. (Ed.). (2004). The role of the father in child development. John Wiley & Sons.
-Puhlman, D. J. ve Pasley, K. (2013). Rethinking maternal gatekeeping. Journal of Family Theory & Review, 5(3), 176-193.
-Ramaekers, S. ve Suissa, J. (2011). The claims of parenting: Reasons, responsibility, and society (Vol. 4). Springer Science & Business Media.
-Sayıl, M. ve Yağmurlu, B. (2013). Ana babalık: Kuram ve araştırma. İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
-Şendil, G. (2014). Evlilik çatışmasının çocuklar üzerindeki etkileri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık |
Staj / Uygulama |
Ders kapsamında bir staj/uygulama bulunmamaktadır. |
Program Yeterlilikleri (PY) ve Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) İlişkisi |
| PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 | PY11 | PY12 | PY13 | ÖÇ1 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 3 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | ÖÇ2 | 5 | 4 | 5 | 3 | 5 | 5 | 4 | 2 | 2 | 2 | 2 | 5 | 2 | ÖÇ3 | 5 | 3 | 4 | 4 | 5 | 3 | 1 | 2 | 2 | 1 | 3 | 3 | 2 | ÖÇ4 | 3 | 2 | 3 | 2 | 1 | 3 | 1 | 3 | 2 | 1 | 3 | 2 | 2 | ÖÇ5 | 1 | 1 | 3 | 2 | 1 | 2 | 3 | 1 | 4 | 2 | 2 | 2 | 2 |
* Katkı Düzeyi: 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |