Ders Sorumluları
|
Öğr. Gör. N.Oya Toker |
Dersin Sunulduğu Dil |
Türkçe (Turkish) |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Ön Koşul |
Dersin bir ön şartı bulunmamaktadır. |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin Amacı |
Yükseköğrenim döneminde her gence dil- düşünce-duygu bağlantısı açısından Türkçeyi doğru ve güzel kullanabilmek yeteneğini kazandırabilmek; Türk ve dünya edebiyatının seçkin yapıtlarıyla öğrencilerin eleştirel, sorgulayıcı, araştırıcı, yapıcı, yaratıcı düşünce ve anlatımlarını geliştirmek. |
Dersin İçeriği |
* Temel dil becerilerini üniversite öğrencilerinin düzeyi ve gereksinimleri doğrultusunda geliştirmek.
* Doğru ve güzel ifadenin gelişmesinin, dilin unsurlarını başarılı bir şekilde kullanmanın önemini öğretmek.
* Dil-düşünce-duygu bağlantısı açısından yazılı ve sözlü anlatım aracı olarak Türkçeyi doğru ve güzel kullanmak
* Kurmaca ve düşünsel metin inceleme yöntemlerini uygulamak (roman, öykü, şiir, anı……)
* Her öğrenci dönem boyunca bir sunuş yapacak, sunuş konusunu dönem ödevi olarak verecektir.
|
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) |
1. Türkçeyi doğru ve etkin, konuşma kurallarına uygun, iyi bir iletişimi sağlayacak şekilde kullanabilme
2.Metinler aracılığıyla söz varlığını geliştirebilme
3.Düşündüğünü, okuduğunu, gözlem ve araştırmalarını sözlü ve yazılı aktarabilme
4.Okunan eserleri bütün boyutlarıyla doğru algılayabilme.
5. Eserleri belli bir bilgi, kültür birikimi ve beğeni düzeyiyle donanmış eleştirel bir bakışla irdeleyip yorumlayabilme temel alınacaktır.
|
Dersin Veriliş Biçimi |
Örgün Öğretim |
Dersin Gidişatı |
Hafta |
Konular |
1. Hafta |
Giriş ve Ders içeriğinin İncelenmesi |
2. Hafta |
Dil toplum, dil kültür- uygarlık ilişkisi; |
3. Hafta |
Dil-düşünce-duygu bağlantısı |
4. Hafta |
Yazım türleri hakkında genel bilgi (kurmaca ve düşünsel metin incelemeleri) |
5. Hafta |
Kurmaca türler: roman,öykü, oyun |
6. Hafta |
Konuları gerçek olan türler : anı, gezi, yaşam öyküsü (Biyografi)genel bilgi |
7. Hafta |
Anı , öykü, gezi yazısı üzerinde inceleme ve çözümleme çalışması |
8. Hafta |
-------------------------------------------- |
9. Hafta |
Dönem başında Türk ve Dünya Edebiyatından seçilen eserlerin incelenmesi ve öğrenci sunumları. |
10. Hafta |
Okunan eserlerin incelenmesi, sunumlar |
11. Hafta |
Okunan eserlerin incelenmesi, sunumlar |
12. Hafta |
Okunan eserlerin incelenmesi, sunumlar |
13. Hafta |
Okunan eserlerin incelenmesi, sunumlar |
14. Hafta |
Dersin değerlendirilmesi |
|
Değerlendirme Ölçütleri |
|
Toplam Katkısı (%) |
Ara Sınav (%) |
40 |
Kısa Sınavlar (%) |
|
Ödevler (%) |
10 |
Uygulamalar (%) |
|
Laboratuar (%) |
|
Projeler/Alan Çalışması (%) |
|
Seminerler/Çalışma Grupları (%) |
|
Final (%) |
50 |
Diğer (%) |
|
Toplam(%) |
100 |
|
Dersin Kitabı ve/veya Kaynaklar |
ADALI, Oya (2003) .Anlamak ve Anlatmak. İstanbul: Pan Yayıncılık
AKSAN, Doğan (2000). Her yönüyle Dil-Ana Çizgileriyle Dil Bili. Ankara: TDK Yayınları
AKSAN, Doğan (1998). Türkçenin Gücü. Ankara: Bilgi yayınevi.
AKSAN, Doğan (2000). Türkiye Türkçesinin Dünü, Bugünü, Yarını. Ankara: Bilgi Yayınevi.
BANGUOĞLU, Tahsin (2015). Türkçenin Grameri. Ankara: TDK Yayınları.
CAN, Kaya (1999-2001). Üniversite ve Yüksekokullar için Türk Dili. İstanbul: Kıral Matbaası.
ÇOTUKSÖKEN, Yusuf (2001). Üniversite Öğrencileri İçin Uygulamalı Türk Dili I, II.
İstanbul: Papatya Yayıncılık
DEMİR, Nurettin; Emine, Yılmaz (2009). Türk Dili: Yazılı ve Sözlü Anlatım. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
ERGİN, Muharrem (2009). Üniversiteler İçinTürk Dili. İstanbul: Bayrak Basım Yayın Dağıtım.
GÜNAY, Doğan (2003). Metin Bilgisi. İstanbul: Multilingual Yayınları.
GÜNAY, Doğan (2004). Dil ve İletişim. İstanbul Multilingual Yayınları.
KARAHAN, Leyla (1999). Türkçede Söz Dizimi. Ankara: Akçağ yayınları.
KAVCAR, Cahit (2009). Yazılı Ve Sözlü Anlatım. Ankara: Anı Yayıncılık.
KORKMAZ, Zeynep (2003). Türkiye Türkçesi Grameri. Ankara: TDK Yayınları.
ÖZDEMİR, Emin (2007). YzınsalTtürler. İstanbul: Bilgi Yayınevi.
ÖZDEMİR, Emin (2010). Anlatım Sanatı/Kompozisyon. İstanbul: Remzi Kitabevi.
UÇAR, İlhan (2007). İletişim Beden Dili Ve Sunum Teknikleri. Ankara: Cantekin Matbaacılık.
URAL, Birol (2006). Doğru Ve Güzel Konuşma./Uygulama Ve Örneklerle. İstanbul: Hayat Yayıncılık.
Güncel Türkçe Sözlük ve Yazım kılavuzu. Ankara: TDK ve Türk Dil Derneği.
|
Staj / Uygulama |
Ders kapsamında bir staj/uygulama bulunmamaktadır. |
Program Yeterlilikleri (PY) ve Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) İlişkisi |
| PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 | PY11 | PY12 | PY13 | ÖÇ1 | 1 | 1 | | | 4 | | | | | | | | | ÖÇ2 | | | | | | 4 | 3 | 3 | | | | 4 | | ÖÇ3 | | | 4 | 3 | | | | | | | | 4 | 4 | ÖÇ4 | | | | 2 | 4 | | | | | | 5 | 4 | 4 | ÖÇ5 | 4 | | | | | | | 4 | | | 5 | 4 | 4 |
* Katkı Düzeyi: 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek 5 5en5 5   |