Ders Sorumluları
|
Uzm. İsmail Altan TÜLÜ |
Dersin Sunulduğu Dil |
Türkçe (Turkish) |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Ön Koşul |
Dersin bir önkoşulu bulunmamaktadır |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin Amacı |
Bu ders, hukuksal olayların suçlu ve mağdur üzerindeki etkilerini psikolojik bir bakış açısıyla tanıtmayı amaçlamaktadır. Öğrencileri, adli psikoloji alanında yer alan temel ve güncel yöntemler, çalışmalar ve bulgular ile tanıştırmak da dersin amaçlanan diğer hedefleri arasındadır. |
Dersin İçeriği |
Bu derste öğrencilere, suça ilişkin biyolojik, psikolojik ve sosyolojik bakış açısıyla ifade edilen kuramsal yaklaşımlar, Türk ceza adalet sistemi ve ceza sorumluluğu, psikopatoloji ve suç arasındaki ilişki, çocukları suça yönelten risk faktörleri, çocuk mahkemeleri, aile içi şiddet ve aile mahkemeleri ile mağdur bilimi ve mağduriyeti oartaya çıkartan olası risk faktörleri tanıtılmaktadır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) |
Bu dersi tamamlayan ve başarılı olan öğrencilerin ebeveynlik alanı ile ilgili elde edeceği kazanımlar şunlardır:
1-Suç ile ilgili temel kavramları tanımyabilme ve suç kuramlarını açıklayabilme
2-Türk ceza adalet sistemini tanımlayabilme ve ceza sorumluluğunu değerlendirme sürecini kavrayabilme
3-Ceza sorumluluğu çerçevesinde psikopatoloji ve suç arasındaki ilişkiyi açıklayabilme
4-Akıl hastalığında ceza sorumlululuğunun değerlendirilmesinde psikiyatrik değerlendirme aşamalarını açıklayabilme
5- Çocukların suça sürüklenmesine neden olan risk faktörlerini açıklayabilme
6- Çocuk mahkemelerinin işleyişini tanımlayabilme ve çocuklarda ceza sorumluluğunun değerlendirilmesini kavrabilme
7-Aile içi şiddeti ve bu kavramla ilgili konuları açıklayabilme ve aile mahkemelerinin işleyişini tanımlayabilme
8- Mağduriyeti ortaya çıkaran olası risk faktörlerini tanımlayabilme ve suç korkusu kavramını açıklayabilme
9- Adli psikoloji ile ilgili güncel araştırma bulguları hakkında bilgi sahibi olma
10- Eleştirel ve analitik düşünebilme
|
Dersin Veriliş Biçimi |
Örgün Öğretim |
Dersin Gidişatı |
Hafta |
Konular |
1. Hafta |
Adli Psikoloji nedir?
|
2. Hafta |
Suç davranışına ilişkin kuramsal yaklaşımlar I: Şiddet davranışını açıklamada biyolojik kuramların rolü |
3. Hafta |
Suç davranışına ilişkin kuramsal yaklaşımlar II:Şiddet davranışını açıklamada psikolojik kuramların rolü
Gelişimsel psikopatoloji bakış açısıyla şiddet
|
4. Hafta |
Suç davranışına ilişkin kuramsal yaklaşımlar III: Şiddet davranışını açıklamada sosyolojik kuramların rolü |
5. Hafta |
Türkiye’de ceza adalet sistemi ve ceza sorumluluğunun değerlendirilmesi |
6. Hafta |
Psikopatoloji ve suç
Psikotik özellikli depresyonun adli boyutu
|
7. Hafta |
Adli psikiyatrik değerlendirme |
8. Hafta |
ARA SINAV |
9. Hafta |
Ergenlik döneminde risk alma davranışı
Çocukları suça yönelten olası risk faktörleri
|
10. Hafta |
Çocuk mahkemeleri
Suça sürüklenen çocuk
|
11. Hafta |
Çocuklarda ceza sorumluluğunun değerlendirilmesi |
12. Hafta |
Aile mahkemeleri
Aile içi şiddet
|
13. Hafta |
Ebeveyn yabancılaştırma sendromu |
14. Hafta |
Mağdur bilimi (Viktimoloji)
Suç korkusu
|
|
Değerlendirme Ölçütleri |
|
Toplam Katkısı (%) |
Ara Sınav (%) |
40 |
Kısa Sınavlar (%) |
- |
Ödevler (%) |
- |
Uygulamalar (%) |
- |
Laboratuar (%) |
- |
Projeler/Alan Çalışması (%) |
|
Seminerler/Çalışma Grupları (%) |
- |
Final (%) |
60 |
Diğer (%) |
|
Toplam(%) |
100 |
|
Dersin Kitabı ve/veya Kaynaklar |
-Ders Sorumlusu Tarafından Hazırlanan Ders Notları
Önerilen Ek Kaynaklar:
Durak, E. Ş. ve Durak, M. (Ed.) (2017). Adli Psikoloji (1. baskı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Durak, E. Ş. ve Durak, M. (Ed.) (2017). Adli Psikolojide Psikolojik Tedavi ve Rehabilitasyon (1. baskı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Durak, E. Ş. ve Durak, M. (Ed.) (2017). Adli Psikolojide Gözlem-Görüşme ve Psikolojik Değerlendirme (1. baskı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Ackerman, M. J. (2018). Adli Psikolojik Değerlendirmenin Temelleri (The Essentials of Forensic Psychological Assessment, 2nd Ed., 2010). (Çeviri Editörleri: H. Demirbaş. ve İ. A. Tülü). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Demirbaş, H. (2019). Psikopatoloji ve Suç. (1. baskı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
|
Staj / Uygulama |
Ders kapsamında bir staj/uygulama bulunmamaktadır. |
Program Yeterlilikleri (PY) ve Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) İlişkisi |
| PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 | PY11 | PY12 | PY13 | ÖÇ1 | 3 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 2 | 5 | ÖÇ2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | | 2 | ÖÇ3 | | | | | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 5 | 5 | 4 | | ÖÇ4 | | | | | 4 | 4 | 5 | | | 4 | 5 | | | ÖÇ5 | | | | | | | | 5 | 5 | 5 | | | | ÖÇ6 | | | | | | | | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | | ÖÇ7 | | | | | | | | 5 | 5 | | 5 | 5 | | ÖÇ8 | | | | | | | | | | | | | 5 | ÖÇ9 | 4 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ10 | 3 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 5 | 5 | 5 |
* Katkı Düzeyi: 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |