Ders Sorumluları
|
Doç. Dr. Meltem ANAFARTA-ŞENDAĞ |
Dersin Sunulduğu Dil |
Türkçe (Turkish) |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Ön Koşul |
Dersin bir önkoşulu bulunmamaktadır. |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin Amacı |
Psikoloji meslek etiği ilkelerinin genel ve özel alanlar kapsamında aktarılması; etik ikilemler karşısında bilimsel bakış açısı ile etik karar verme süreçlerinin tanıtılması |
Dersin İçeriği |
Bu derste öğrencilere etik ve ahlak kavramı, etik karar verme süreçleri, psikoloji alanında etik ilkelerin gelişimi, psikologluk mesleğinin etik ilkeleri, Türk Psikologlar Derneği Etik ve Süreç Yönetmeliği ve psikolojinin çeşitli alt alanlarında uyulması gereken etik kurallar aktarılmaktadır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) |
Bu dersi tamamlayan ve başarılı olan öğrencilerin elde edeceği kazanımlar şunlardır:
1- Meslek etiği kavramını tanımlar,
2- Türk Psikologlar Derneği Etik Yönetmeliği’ni tanır,
3- Psikoloji mesleği etik ilkelerini benimser,
4- Etik ikilem ve ihlal oluşturan durumları ayırt eder,
5- Etik karar verme süreçlerini uygular. |
Dersin Veriliş Biçimi |
Örgün Öğretim |
Dersin Gidişatı |
Hafta |
Konular |
1. Hafta |
Etik Kavramına Giriş ve Tarihçe |
2. Hafta |
Temel etik ilkeler: Yetkinlik/yeterlilik, sorumluluk |
3. Hafta |
Temel etik ilkeler: Yararlı olmak ve zarar vermemek, dürüstlük |
4. Hafta |
Temel etik ilkeler: İnsan haklarına saygı ve ayrımcılık yapmama |
5. Hafta |
Akademik etik |
6. Hafta |
Bilimsel araştırma etiği |
7. Hafta |
ARA SINAV |
8. Hafta |
Psikolojik değerlendirme etiği |
9. Hafta |
Özel alanlar: Klinik psikoloji ve psikoterapi alanında etik |
10. Hafta |
Özel alanlar: Adli psikoloji alanında etik |
11. Hafta |
Özel alanlar: Okul psikolojisi alanında etik |
12. Hafta |
Etik karar verme süreci |
13. Hafta |
Sınıf tartışması: Dijital çağda meslek etiği uygulamaları ve ikilemleri |
14. Hafta |
TPD etik kurul çalışmaları ve işleyişi |
|
Değerlendirme Ölçütleri |
|
Toplam Katkısı (%) |
Ara Sınav (%) |
40 |
Kısa Sınavlar (%) |
|
Ödevler (%) |
10 |
Uygulamalar (%) |
|
Laboratuar (%) |
|
Projeler/Alan Çalışması (%) |
|
Seminerler/Çalışma Grupları (%) |
|
Final (%) |
50 |
Diğer (%) |
|
Toplam(%) |
100 |
|
Dersin Kitabı ve/veya Kaynaklar |
• Nagy, T. F. (2019). Psikologlar için temel meslek etiği: temel konuları anlamak ve üstesinden gelmek için bir elkitabı. (İ. Dağ, H. Gündüz, Çev.) Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık (Orijinal çalışma basım tarihi 2011)
• Knapp, S.J. & Vande Creek, L.D. (2010). Psikologlar İçin Pratik Etik: Pozitif Yaklaşım. Çev.: M. Yılmaz, T.F. Karahan, S.B. Çelik, M.E. Sardoğan. (Orijinali, APA, 2006) Ankara: Mentis Yayıncılık.
• Pope, K.S. & Vasquez, M.J.T. (2016). Psikoterapi ve Danışmanlıkta Etik: Uygulama için bir Kılavuz, 4. Baskı. Çeviri Editörleri: Mehin Akhun, Yeşim Korkut, İhsan Dağ, Türk Psikologlar Derneği Yayınları, No: 44.
• Türk Psikologlar Derneği Etik Yönetmeliği (2004)
• Türk Psikologlar Derneği Etik Süreç Yönetmeliği (2013) |
Staj / Uygulama |
Ders kapsamında bir staj/uygulama bulunmamaktadır. |
Program Yeterlilikleri (PY) ve Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) İlişkisi |
| PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 | PY11 | PY12 | PY13 | ÖÇ1 | 3 | 1 | 1 | 4 | 4 | 1 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 | 5 | ÖÇ2 | 3 | 1 | 1 | 3 | 1 | 1 | 3 | 1 | 1 | 1 | 4 | 4 | 3 | ÖÇ3 | 1 | 1 | 4 | 1 | 1 | 1 | 3 | 4 | 1 | 1 | 3 | 5 | 4 | ÖÇ4 | 4 | 3 | 5 | 2 | 1 | 1 | 2 | 4 | 1 | 1 | 3 | 5 | 3 | ÖÇ5 | 1 | 1 | 5 | 1 | 2 | 1 | 4 | 5 | 1 | 1 | 4 | 5 | 4 |
* Katkı Düzeyi: 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |