Ders Sorumluları
|
Doç. Dr. Meltem ANAFARTA ŞENDAĞ |
Dersin Sunulduğu Dil |
Türkçe (Turkish) |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Ön Koşul |
Dersin herhangi bir önkoşulu bulunmamaktadır. |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin Amacı |
Psikoterapi tanım, amaç ve süreçlerinin hem genel hem de temel kuramlar kapsamında tanıtılması |
Dersin İçeriği |
Bu derste öncelikle psikoterapi ve psikoterapist tanımı, psikoterapide süreç mekanizması ve etkinlik-etkililik kavramları tanıtılır. Ayrıca, kuramlar üstü bakış açısıyla vaka formülasyonu aktarılır vaka örnekleriyle formülasyon uygulamaları yapılır. Dersin devamında ise temel psikoterapi yaklaşımları kişilik, psikopatoloji ve psikoterapi modelleri kapsamında karşılaştırmalı olarak tanıtılır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) |
Bu dersi tamamlayan ve başarılı olan öğrencilerin elde edeceği kazanımlar şunlardır;
1- Psikoterapi alanıyla ilgili temel kavramları tanımlar,
2- Psikoterapi yaklaşımlarını etkili ve etkinlik boyutlarında değerlendirir,
3- Kendisine sunulan vakaların formülasyonunu farklı yaklaşımlara göre oluşturur,
4- Farklı psikoterapi yaklaşımlarını karşılaştırır. |
Dersin Veriliş Biçimi |
Örgün Öğretim |
Dersin Gidişatı |
Hafta |
Konular |
1. Hafta |
Psikoterapi/psikoterapist tanımı ve tarihsel değişimler
|
2. Hafta |
Psikoterapi süreç mekanizması, |
3. Hafta |
Psikoterapi araştırmaları: Etkinlik ve etkililik çalışmaları |
4. Hafta |
Vaka formülasyonu: Tanım ve aşamalar |
5. Hafta |
Vaka formülasyonu: Uygulama |
6. Hafta |
Psikanalitik/psikodinamik terapi yaklaşımları |
7. Hafta |
Birey merkezli terapi yaklaşımı |
8. Hafta |
Ara Sınav |
9. Hafta |
Birey merkezli terapi yaklaşımı: Vaka uygulaması |
10. Hafta |
Davranışçı terapiler |
11. Hafta |
Davranışçı terapiler: Vaka uygulaması |
12. Hafta |
Bilişsel davranışçı terapiler |
13. Hafta |
Bilişsel davranışçı terapiler: Vaka uygulaması |
14. Hafta |
Bütünleştirici ve eklektik yaklaşımlar |
|
Değerlendirme Ölçütleri |
|
Toplam Katkısı (%) |
Ara Sınav (%) |
20 |
Kısa Sınavlar (%) |
|
Ödevler (%) |
20 |
Uygulamalar (%) |
|
Laboratuar (%) |
|
Projeler/Alan Çalışması (%) |
|
Seminerler/Çalışma Grupları (%) |
20 |
Final (%) |
40 |
Diğer (%) |
|
Toplam(%) |
100 |
|
Dersin Kitabı ve/veya Kaynaklar |
• Eels, T. D. (2016). Psikoterapi vaka formülasyonu el kitabı (Çev. G.M. Bağcı). İstanbul: Litera Yayıncılık.
• Norcross, J. C., Karpiak, C. P., & Santoro, S. O. (2005). Clinical psychologists across the years: The division of clinical psychology from 1960 to 2003. Journal of Clinical Psychology, 61(12), 1467-1483.
• Oltmanns, T. F., Neale, J. M., & Davison, G. C. (2003). Anormal davranışlar psikolojisinde vaka çalışmaları (Çev. Ed.: İ. Dağ). Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları (Orijinal Yayın Tarihi, 1995).
• Sharf R. S. (2014). Psikoterapi ve psikolojik danışma kuramları: Kavramlar ve örnek olaylar. (Çev Ed.: N. Voltan Acar) Ankara: Nobel Yayıncılık (Orijinal Yayın Tarihi, 2012).
• Türk Psikologlar Derneği Etik Yönetmeliği (2018). https://www.psikolog.org.tr/tr/files/folder/etik-yonetmeligi-x389.pdf
|
Staj / Uygulama |
Ders kapsamında staj/uygulama bulunmamaktadır. |
Program Yeterlilikleri (PY) ve Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) İlişkisi |
| PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 | PY11 | PY12 | PY13 | ÖÇ1 | 5 | 3 | 4 | 5 | 5 | 3 | 2 | 2 | 4 | 1 | 3 | 1 | 2 | ÖÇ2 | 5 | 3 | 5 | 1 | 3 | 5 | 4 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | ÖÇ3 | 4 | 5 | 5 | 1 | 1 | 3 | 1 | 5 | 1 | 3 | 2 | 4 | 2 | ÖÇ4 | 5 | 5 | 5 | 1 | 3 | 1 | 1 | 4 | 3 | 2 | 1 | 1 | 3 |
* Katkı Düzeyi: 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |