Ders Sorumluları
|
EKLENECEK |
Dersin Sunulduğu Dil |
Türkçe (Turkish) |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Ön Koşul |
IST201 |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin Amacı |
Yöneylem Araştırması ve Modelleme kavramlarının öğretilmesini esas alan bu derste; doğrusal programlamanın temel özellikleri, doğrusal karar modellerinin kurulması, simpleks yöntemiyle modellerin çözümü ve modellerden elde edilen sonuçların analiz edilmesi üzerinde durulmaktadır. |
Dersin İçeriği |
Öğrencilere; gerçek hayata karşılaşılan karar verme problemlerini, doğrusal programlama tekniklerini kullanarak modelleyebilme, çözebilme ve elde edilen sonuçları teknik ve ekonomik açıdan yorumlayabilme becerilerini kazandırmaktır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) |
Bu dersi tamamlayan ve başarılı olan öğrencilerin sayısal yöntemler alanı ile ilgili elde edeceği kazanımlar şunlardır;
1. Karar problemlerini tanıyabilme
2. Durum analizi yapabilme
3. Durumu modelleyebilme
4. Çözüm yöntemini/yöntemlerini belirleyebilme
• Doğrusal programlama modellerini çözebilme
• Çözümü analiz edebilme
• Takım çalışmasının önemini kavrama
• Eniyileme kavramını anlama
|
Dersin Veriliş Biçimi |
Örgün Öğretim |
Dersin Gidişatı |
Hafta |
Konular |
1. Hafta |
Giriş, Tarihçe,Tanımlar |
2. Hafta |
Modelleme, Karar Modeli, Karar Verme Süreçleri, Model Türleri |
3. Hafta |
Yöneylem Araştırmasında Hesaplama Yöntemleri, Yöneylem Araştırması Çalışmalarının Fazları |
4. Hafta |
Doğrusal Programlama |
5. Hafta |
Hassaslık Analizi |
6. Hafta |
Simpleks Yöntemi |
7. Hafta |
Suni Başlangıç Noktasının Bulunması: M Yöntemi, İki Aşamalı Yöntem |
8. Hafta |
Suni Başlangıç Noktasının Bulunması :Özel Durumlar (Dejenere, Alternatif Sınırsız ve Elverişli Olmayan Çözümler) |
9. Hafta |
Simpleks Tablosu ile Hassaslık Analizi |
10. Hafta |
Dual Problemler: Dualitenin Ekonomik Anlamı, Dual Simpleks Yöntemi |
11. Hafta |
Dual Simpleks Hassaslık Analizi |
12. Hafta |
Ulaştırma Modeli |
13. Hafta |
Standart Doğrusal Programlama Probleminin Matris Tanımı |
14. Hafta |
Genel Tekrar |
|
Değerlendirme Ölçütleri |
|
Toplam Katkısı (%) |
Ara Sınav (%) |
32 |
Kısa Sınavlar (%) |
4 |
Ödevler (%) |
4 |
Uygulamalar (%) |
|
Laboratuar (%) |
|
Projeler/Alan Çalışması (%) |
|
Seminerler/Çalışma Grupları (%) |
|
Final (%) |
60 |
Diğer (%) |
|
Toplam(%) |
100 |
|
Dersin Kitabı ve/veya Kaynaklar |
• Hamdy A. Taha, “Operations Research: An Introduction”, 8th Edition, Prentice Hall, Upper Saddle River, N.J., 2007.
• Frederick S. Hillier ve Gerald J. Lieberman, “Introduction to Operations Research”, 8th Edition, McGraw-Hill, New York, 2005.
• Ahmet Öztürk, “Yöneylem Araştırması”, 9. baskı, Ekin Kitabevi, Bursa, 2004.
Wayne L. Winston, "Operations Research, Applications and Algorithms", 4th Edition, Duxbury Pres Thomson Learning, Inc., 2004.
|
Staj / Uygulama |
|
Program Yeterlilikleri (PY) ve Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) İlişkisi |
| PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 | PY11 | PY12 | PY13 | ÖÇ1 | 5 | 5 | | 3 | | | 5 | | | 2 | | | 3 | ÖÇ2 | | 5 | | 3 | | | 3 | | | 2 | 1 | | | ÖÇ3 | | 5 | | 5 | | | | | | 2 | | | 5 | ÖÇ4 | | 4 | | 3 | | | 3 | | | | | | 2 |
Katkı Düzeyi: 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |