Ders Sorumluları
|
Dr. Öğr. Üyesi Başak KARATEKE |
Dersin Sunulduğu Dil |
Türkçe (Turkish) |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Ön Koşul |
Yok. |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin Amacı |
Bu ders, Psikolojik Danışmanların özel gereksinimli bireyleri tanıma, eğitimlerinin planlanmasında gerekli olan bilgiye sahip olmaları ile bu bireyler ve ailelerine psikolojik destek sağlayabilmeleri için gerekli olan alt yapıyı sağlamayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği |
Türkiye’de özel eğitim ve kaynaştırma uygulamalarının yasal zemini, özel gereksinimlere yol açan temel bozuklular, özel gereksinimi olan bireylerin aileleri ile yapılacak çalışmalara dair kuramsal bilgi içermektedir. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) |
Bu dersi tamamlayan ve başarılı olan öğrencilerin elde edeceği kazanımlar şunlardır:
• Türkiye’deki özel eğitim uygulamalarının temel aldığı yasal düzenlemeleri bilir.
• Özel eğitim alanının tarihsel gelişimi, ilkeleri ve temel kavramlarını açıklar.
• Tanı gruplarını bilir.
• Özel eğitimdeki müdahale ve eğitim stratejilerini bilir.
• Öğretimin bireyselleştirilmesi amacıyla gerekli uygulamaları yapar.
• Özel gereksinimli bireylerin aileleri ile yapılacak çalışmaları planlar. |
Dersin Veriliş Biçimi |
Örgün Öğretim |
Dersin Gidişatı |
Hafta |
Konular |
1. Hafta |
Dersin içeriği, dersin gereklilikleri ve uygulama yönteminin tanıtılması |
2. Hafta |
Özel eğitimle ilgili temel kavramlar, özel eğitimin ilkeleri ve tarihsel gelişimi |
3. Hafta |
Özel eğitime dair yasal düzenlemeler, tanı grupları |
4. Hafta |
Özel gereksinime yol açan sebepler, özel eğitimde tanı ve değerlendirme. |
5. Hafta |
Eğitim ortamlarında sık karşılaşılan tanı grupları |
6. Hafta |
Eğitim ortamlarında sık karşılaşılan tanı grupları (devam) |
7. Hafta |
Ara sınav |
8. Hafta |
Gelişimsel dönemlere göre özel eğitim müdahaleleri |
9. Hafta |
Öğretimin bireyselleştirilmesi; BEP ve kaynaştırma uygulamaları |
10. Hafta |
Farklı gruplara yönelik eğitim yaklaşımları ve öğretim stratejileri |
11. Hafta |
Kaynaştırma eğitiminde sınıf yönetiminde etkili stratejiler, davranış yönetimi |
12. Hafta |
Özel gereksinimli bireyler ve aileleri |
13. Hafta |
Ailenin eğitime katılımı ve aile ile işbirliği |
14. Hafta |
Final sınavı |
|
Değerlendirme Ölçütleri |
|
Toplam Katkısı (%) |
Ara Sınav (%) |
40 |
Kısa Sınavlar (%) |
|
Ödevler (%) |
|
Uygulamalar (%) |
|
Laboratuar (%) |
|
Projeler/Alan Çalışması (%) |
|
Seminerler/Çalışma Grupları (%) |
|
Final (%) |
60 |
Diğer (%) |
|
Toplam(%) |
100 |
|
Dersin Kitabı ve/veya Kaynaklar |
Dersin Kitabı:
• Diken, İ.H. (2010). İlköğretimde kaynaştırma. Ankara: Pegem Akademi.
• Tomlinson, C.A. (2015). Üstün zekalı ve yetenekli öğrencilerin bulunduğu sınıflarda karma öğretim. (Çev: S.Emir& A.Aksu). Ankara: Anı Yayıncılık.
• Cavkaytar, A. (2015). Özel eğitimde aile eğitimi ve rehberliği. Ankara: Vize Yayıncılık.
• Avcıoğlu, H. (2015). A’dan Z’ye BEP Bireyselleştirilmiş eğitim programlarının geliştirilmesi. Ankara: Vize Yayıncılık.
• Aksuna Ergenç, H. (2000). ER-GEÇGE- ERGENÇ 0-6 yaş görme engelli çocuklar gelişim envanteri. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Yayınları (Yayın No: 4229) |
Staj / Uygulama |
|
Program Yeterlilikleri (PY) ve Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) İlişkisi |
| ÖÇ1 | ÖÇ2 | ÖÇ3 | ÖÇ4 | ÖÇ5 | PY1 | 5 | 3 | 4 | 3 | | PY2 | | | | | | PY3 | | 4 | | | | PY4 | | 5 | | | | PY5 | | | | 4 | 4 | PY6 | | | | | | PY7 | | | | 4 | 4 | PY8 | | | | | | PY9 | | | | | | PY10 | | | | | | PY11 | | | | | | PY12 | | | 4 | 5 | 4 | PY13 | | | 4 | 4 | 4 | PY14 | | | | | | PY15 | | | | | | PY16 | | | | | | PY17 | | | | | | PY18 | | | 3 | 3 | 4 | PY19 | | | | | | PY20 | | | | | | PY21 | | | | | | PY22 | | | 3 | 4 | 4 |
Katkı Düzeyi: 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |