Ders Sorumluları
|
Dr. Öğr. Üyesi Ayşe IRKÖRÜCÜ KÜÇÜK |
Dersin Sunulduğu Dil |
İngilizce (English) |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Ön Koşul |
Yoktur |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin Amacı |
Bu dersin temel amacı, Birey Ve Bireysellik, Bireysel Farklılıklar Ve Bireyi Tanıma Kavramı Ve Sürecinden Yola Çıkarak Test Dışı Teknikleri Tanıtmaktır. Birey Ve Bireysellik, Bireysel Farklılıklar, Bireyi Tanıma Kavramı Ve Süreci, Test Ve Test Dışı Teknikler, Gözlem, Derecelendirme gibi konular öğrencilere açıklanacaktır. Öğrencilerin, bu dersi aldıktan sonra, bireysel farklılıkları ve önemini anlatması, bireyi tanıma kavramı ve sürecini bilmesi, test ve test dışı teknikleri değerlendirmesi beklenmektedir. |
Dersin İçeriği |
Test Dışı Teknikler: Temel Kavram, İlke ve Sınıflamalar
Kendini Anlatmaya Dayalı Teknikler: Anket, Problem Tarama Listesi, Zaman Cetveli, Arzu Listesi, Otobiyografi vb.
Başkalarının Kanılarına Dayalı Teknikler: Sosyometri, Kimdir Bu? Sosyal Uzaklık Ölçeği
Gözleme Dayalı Teknikler:Gözlem Listeleri, Özellik Kayıt Çizelgesi, Vaka Kaydı, Dereceleme Ölçekleri vb.
Etkileşime Dayalı Teknikler: Görüşme, Ev Ziyareti, Rol Yapma, Oyun ve Drama vb.
|
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) |
1. Test dışı tekniklerle ilgili temel kavramları tanımlayabilme.
2. Test dışı tekniklerin temel özelliklerini kavrayabilme
3. Test dışı teknikleri uygulama aşamasında sürecinin her bir aşamasında neler yapıldığını özetleyebilme.
4. Test dışı teknikleri hazırlama, çoğaltma, uygulayabilme
5. Test dışı teknikleri puanlama ve yorumlayabilme
6. Geliştirilen test dışı tekniklerin psikometrik özelliklerini belirleyebilme
7. Topluma hizmet uygulamaları kapsamında çeşitli etkinlikler düzenler. |
Dersin Veriliş Biçimi |
Örgün Öğretim |
Dersin Gidişatı |
Hafta |
Konular |
1. Hafta |
PDR hizmetlerinde bireyi tanımanın gerekliliği, önemi, amaçları, Bireyin tanınması gereken yönleri. Bireyi tanımada dikkat edilmesi gereken ilkeler, Bireyi tanımak üzere geliştirilen teknik ve araçlardaki temel yaklaşımlar |
2. Hafta |
Bireyi tanımada kullanılan test ve test dışı tekniklerin sınıflaması, Bireyi tanıma tekniklerinin amaçları ve kullanım alanları. |
3. Hafta |
Gözleme dayalı teknikler |
4. Hafta |
Gözleme dayalı teknikler |
5. Hafta |
Kendini anlatmaya dayalı teknikler |
6. Hafta |
Kendini anlatmaya dayalı teknikler |
7. Hafta |
Başkalarının kanılarına dayalı teknikler |
8. Hafta |
Ara Sınav |
9. Hafta |
Başkalarının kanılarına dayalı teknikler |
10. Hafta |
Diğer teknikler |
11. Hafta |
Diğer teknikler |
12. Hafta |
Örnek test dışı teknik sunumu. |
13. Hafta |
Örnek test dışı teknik sunumu. |
14. Hafta |
Örnek test dışı teknik sunumu. |
|
Değerlendirme Ölçütleri |
|
Toplam Katkısı (%) |
Ara Sınav (%) |
40 |
Kısa Sınavlar (%) |
|
Ödevler (%) |
|
Uygulamalar (%) |
|
Laboratuar (%) |
|
Projeler/Alan Çalışması (%) |
|
Seminerler/Çalışma Grupları (%) |
|
Final (%) |
60 |
Diğer (%) |
|
Toplam(%) |
100 |
|
Dersin Kitabı ve/veya Kaynaklar |
Hood, A.B., & Johnson, R.W. (2002). Assessment in counseling: A guide to the use of psychological assessment procedures (3rd ed.). Alexandria, VA: American Counseling Association.
Drummond, R. J. & Jones, K. D. (2006). Assessment Procedures for Counselors and Helping Professionals-Sixth Edition, Pearson Merrill Prentice Hall. Upper Saddle river, New Jersey.
Özgüven ,I. E. (1998).Bireyi Tanıma Teknikleri . Ankara: PDREM.
Yeşilyaprak,B.(2003)Eğitimde Rehberlik Hizmetleri Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
Yıldırım,İ.(2004) Bireyi Tanıma Teknikleri , Gürhan CAN (Ed), Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik 137-194 Ankara, Pegem
|
Staj / Uygulama |
|
Program Yeterlilikleri (PY) ve Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) İlişkisi |
| ÖÇ1 | ÖÇ2 | ÖÇ3 | ÖÇ4 | ÖÇ5 | ÖÇ6 | ÖÇ7 | PY1 | 5 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 2 | PY2 | 4 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 | PY3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 4 | 1 | 1 | PY4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 1 | 1 | PY5 | 1 | 2 | 2 | 3 | 2 | 1 | 1 | PY6 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | PY7 | 5 | 5 | 4 | 4 | 2 | 4 | 2 | PY8 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | PY9 | 2 | 4 | 3 | 5 | 3 | 1 | 2 | PY10 | 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | PY11 | 3 | 2 | 1 | 2 | 2 | 1 | 1 | PY12 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | PY13 | 5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 2 | PY14 | 3 | 2 | 1 | 2 | 2 | 1 | 2 | PY15 | 2 | 1 | 1 | 1 | 3 | 1 | 1 | PY16 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | PY17 | 3 | 3 | 2 | 1 | 2 | 1 | 1 | PY18 | 2 | 3 | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 | PY19 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | PY20 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | PY21 | 3 | 3 | 2 | 3 | 4 | 1 | 4 | PY22 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 3 |
|