Ders Sorumluları
|
Dr. Öğr. Üyesi Muhittin ŞAHİN |
Dersin Sunulduğu Dil |
Türkçe (Turkish) |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Ön Koşul |
- |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
- |
Dersin Amacı |
“Eğitimde Medya Okuryazarlığı ve Toplum” adlı ders, medyanın birey ve toplum üzerindeki etkilerini çeşitli medya içerikleri aracılığıyla incelemeyi ve eğitimcilerin öğrencilerin medya içerikleri ile etkileşimlerinde ne tür önlemleri alabileceğini incelemeyi ve tartışmayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği |
Birey ve bireyin öğrenme bağlamları, kitle iletişim, medya, medyanın birey ve toplum üzerindeki etkilerine felsefi yaklaşımlar, medya okuryazarlığı ve çeşitli medya türlerinin çözümlenmesi, ağ toplumu ve bağlantıcı öğrenme. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) |
Bu dersi alıp başarıyla tamamlayanların aşağıdaki kazanımları edinmeleri beklenmektedir:
1. Kamu politikası ve medyanın birey, toplum üzerindeki etkileri konusunda farkındalık geliştirir.
2. Medyayı farklı açılardan okuyarak yaşadığı çevreye duyarlı, medyada gördüklerini aklın süzgecinden geçirecek bilinç kazanır.
3. Televizyon, video, sinema, reklamlar, yazılı basın, internet vb. ortamlardaki mesajlara ulaşarak bunları çözümleme, değerlendirme ve iletme yeteneği elde eder.
4. Yazılı, görsel, işitsel medyaya yönelik eleştirel bakış açısı kazanır.
5. Medyanın çocuklar üzerindeki olumsuz etkilerini çeşitli medya içeriklerinin analiz edilmesiyle kavrar.
6. Medya içeriğinin mesajlarını işlemden geçirme konusunda eğitimcilere ve ebeveynlere rehberlik etme konusunda bilgi kazandırır.
7. Bilinçli bir medya okuryazarı olur.
|
Dersin Veriliş Biçimi |
Örgün Öğretim |
Dersin Gidişatı |
Hafta |
Konular |
1. Hafta |
Giriş – Dersin amacı ve tanıtımı
Birey, toplum ve öğrenme bağlamları
|
2. Hafta |
İletişim ve geleneksel okuryazarlıktan Web okuryazarlığına. |
3. Hafta |
Kitle iletişim kavramı,
Medya, medyanın toplumsal, kültürel ve ekonomik yaşam üzerindeki etkileri ile ilgili felsefi tartışmalar
|
4. Hafta |
Medya okuryazarlığının kapsamı ve temel becerileri, gerekçeleri |
5. Hafta |
Medya okuryazarlığı ve medya metinlerinde subliminal mesaj aktarımı
Propaganda teknikleri
|
6. Hafta |
Medya Okuryazarlığı ve Çözümlemeleri: Reklam Filmleri |
7. Hafta |
Medya Okuryazarlığı ve Çözümlemeleri: Haberler |
8. Hafta |
Ara-sınav |
9. Hafta |
Medya Okuryazarlığı ve Çözümlemeleri: Sinema Filmleri |
10. Hafta |
Medya Okuryazarlığı ve Çözümlemeleri: Sinema Filmleri |
11. Hafta |
Ağ toplumu, dinamikleri, bağlantıcı öğrenme ve internet okuryazarlığı |
12. Hafta |
Ağ toplumu, dinamikleri, bağlantıcı öğrenme ve internet okuryazarlığı |
13. Hafta |
Öğrenci Analizleri |
14. Hafta |
Tartışma: Çeşitli medya türlerinin içeriklerindeki olumsuz etkilerden çocukların korunması.
Soru-Cevap, Dersin Kapanışı
|
|
Değerlendirme Ölçütleri |
|
Toplam Katkısı (%) |
Ara Sınav (%) |
40 |
Kısa Sınavlar (%) |
- |
Ödevler (%) |
- |
Uygulamalar (%) |
- |
Laboratuar (%) |
- |
Projeler/Alan Çalışması (%) |
- |
Seminerler/Çalışma Grupları (%) |
10 |
Final (%) |
50 |
Diğer (%) |
|
Toplam(%) |
100 |
|
Dersin Kitabı ve/veya Kaynaklar |
Bilici, İbrahim E. (2014). Medya Okuryazarlığı ve Eğitimi. Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık.
Şahin, Abdurrahman. (2014). Eleştirel Medya Okuryazarlığı. (2.Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
Şahin, Muhittin; Yurdakul, Hasan (2017). “Medyanın Evrimleşmesi, Öğrenme Bağlamları ve Aktörleri”. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi. Sayı: 3.
TTKB, RTÜK. İlköğretim Medya Okuryazarlığı Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu. (2007) Ankara.
TTKB, RTÜK. İlköğretim Medya Okuryazarlığı Dersi Öğretmen El Kitabı. (2007). Ankara.
van Dijk, Jan (2016). Ağ Toplumu. (Çev. Özlem Sakin). İstanbul: Epsilon Yayınevi.
Dersin sorumlu öğretim üyesi tarafından getirilen çeşitli araştırma bulgularına ilişkin materyal.
|
Staj / Uygulama |
|
Program Yeterlilikleri (PY) ve Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) İlişkisi |
| | ÖÇ1 | ÖÇ2 | ÖÇ3 | ÖÇ4 | ÖÇ5 | ÖÇ6 | ÖÇ7 | PY1 | - | - | - | - | - | - | - | PY2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | PY3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | PY4 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | PY5 | - | - | - | - | - | - | - | PY6 | - | - | - | - | - | - | - | PY7 | - | - | - | - | - | - | - | PY8 | - | - | - | - | - | - | - | PY9 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | PY10 | - | - | - | - | - | - | - | PY11 | - | - | - | - | - | - | - | PY12 | - | - | - | - | - | - | - | PY13 | - | - | - | - | - | - | - | PY14 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | PY15 | - | - | - | - | - | - | - | PY16 | - | - | - | - | - | - | - | PY17 | - | - | - | - | - | - | - | PY18 | - | - | - | - | - | - | - | PY19 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | PY20 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | PY21 | - | - | - | - | - | - | - | PY22 | - | - | - | - | - | - | - |
* Katkı Düzeyi: 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|