RPDZ403


Ders Adı Ders Kodu Bölüm Seviye
Meslek Etiği ve Yasal Konular RPDZ403 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık (2018-2019 Akademik Yılı ve Sonrası Program) Lisans

Dersin Yarıyılı
(Dersin Dönemi)
Eğitim Öğretim Yöntemleri
Krediler
Teori Uygulama Laboratuar Projeler/Alan Çalışması Seminerler/Çalışma Grupları Diğer Toplam Kredi AKTS Kredisi
07
(Güz)
28 40 68 2 2

Ders Sorumluları Prof. Dr. Mustafa Kılıç
Dersin Sunulduğu Dil Türkçe (Turkish)
Dersin Türü Zorunlu
Ön Koşul
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Dersin Amacı Bu dersin amacı, öğrencilerin psikolojik danışmanlıkta etik ve yasal konulara ilişkin bilgi ve beceri kazanmalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği PDR alanındaki etik ilkeler ve genel uygulama standartları, mesleki etiğe uygun karar verme, danışan hakları ve psikolojik danışmanın sorumlulukları, yasal sorunlar.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) Bu dersi alıp başarıyla tamamlayanların aşağıdaki kazanımları edinmeleri beklenmektedir: 1. Meslek etiği kavramını bilir, 2. Meslek etiğinin tarihçesini bilir, 3. Mesleki etiğin genel uygulama standartlarını bilir ve benimser, 4. Mesleki etik karar alma modellerini kavrar, 5. Mesleki etiğe uygun karar verme becerisini kazanır, 6. Psikolojik danışman ve danışan arasındaki dengeyi koruma bilinç ve becerisi kazanır, 7. Danışan haklarını bilir ve hayata geçirir, 8. Danışman olarak öğrencilere karşı olan etik ve sorumlulukları bilir ve benimser, 9. Ebeveynlere karşı sorumlulukları bilir, 10. Meslektaş ve diğer profesyonellere karşı sorumlulukları bilir, 11. Okul ve topluma karşı sorumlulukları bilir, 12. Kendine karşı sorumlulukları bilir, 13. Mesleğe karşı sorumlulukları bilir, 14. Etik standartların korunmasına dikkat eder, 15. Gizlilik ve mahremiyete özen gösterir, 16. Kültürel duyarlılık ve ayrımcılık yapmama rolünü bilir, benimser ve uygular, 17. Danışmanın tükenmişlik hali, iyilik halini tehdit eder. Danışan ve danışman ilişkisini olumsuz etkiler. Böyle olunca kendini yenilemesi gerekir, 18. Araştırma yayın etiğine özen gösterir, 19. Psikolojik danışmanlıkla ilgili meslek etiği ve yasaları bilir. Yasal sorunlara çözüm üretir.
Dersin Veriliş Biçimi Örgün Öğretim
Dersin Gidişatı
Hafta Konular
1. Hafta Dersin Tanıtımı, Konular, Kaynaklar ve Türk PDR Derneği Etik kodları Kitapçığı Hakkında Bilgi
2. Hafta Meslek Etiği ve Temel Kavramlar
3. Hafta Etik İlke ve Yaklaşımlar Kapsamında Psikolojik Danışma Mesleği
4. Hafta Psikolojik Danışmanın Yeterliği ve Yetkinliği
5. Hafta MEB PDR Hizmetleri Etik Yönergesi
6. Hafta Gizlilik ve Kayıtların Saklanması
7. Hafta ARA SINAV
8. Hafta Psikolojik Danışmanların Çok Yönlü İlişkileri ve Sınırlar
9. Hafta Tehlikeli Danışanlar ve Riskli Gruplar
10. Hafta Psikolojik Danışmanlıkta Etik İkilemler ve Karar Verme
11. Hafta Etik İkilemler ve Karar Verme Modelleri
12. Hafta Psikolojik Danışmanların Mesleki ve Hukuki Sorumlulukları
13. Hafta Karara Bağlanmış Bir Ensest Vakası Örneği Üzerinden, Çocuğun Cinsel İstismarı Durumunda Okul Psikolojik Danışmanlarının Bildirim Sürecinde Dikkate Alması Gereken Hususlar
14. Hafta Genel Değerlendirme
Değerlendirme Ölçütleri
  Toplam Katkısı (%)
Ara Sınav (%) 40
Kısa Sınavlar (%)
Ödevler (%)
Uygulamalar (%)
Laboratuar (%)
Projeler/Alan Çalışması (%)
Seminerler/Çalışma Grupları (%)
Final (%) 60
Diğer (%)
Toplam(%) 100
Dersin Kitabı ve/veya Kaynaklar Bond, T. (2021). Ethical and Legal Issues in Counseling. Ankara: Nobel Publishing. Cetinkaya, R. (2020). Professional Ethics and Legal Issues in Psychological Counseling. Ankara: Pegem Academy. Silver A.E., & Silver M.A. (2020). Ethics and law in counseling. (3rd Edition). Istanbul: Twelve Plates Publishing Twin, F. E. (Ed). (2017). Professional ethics and legal issues (1st Edition). Ankara: Pegem Academy Publishing. Kuzgun, Y. (2017). Professional development and counseling. Ankara: Nobel. Nazli S. (2020). Family Counseling (15th Edition). Ankara: Memoir Publishing. Nichols, P. (2013). Family therapy concepts and methods. Istanbul: Cactus. Yeşilyaprak B. (Ed.) (2017). Ethical and legal issues in psychological counseling. (3rd Edition) Ankara: Nobel Publishing House.
Staj / Uygulama
Program Yeterlilikleri (PY) ve Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) İlişkisi