Ders Sorumluları
|
Dr. Aslı Uysal Çifçi |
Dersin Sunulduğu Dil |
Türkçe (Turkish) |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Ön Koşul |
- |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin Amacı |
Bu ders ile öğrencilerin, yaratıcı drama ile ilgili temel kavramları, dramanın uygulama aşamaları,
temel bileşenleri, farklı teknikleri, tarihçesi ve kuramsal boyutu hakkında gerekli bilgi ve
becerileri kazanmaları; yaratıcılık, problem çözme, işbirliği yapma, empati ve iletişim
becerilerinin geliştirilmesi amaçlanmıştır. Bu ders, öğrencilerin bireysel özelliklerini tanımaları,
bireysel farklılıkları ayırt etmeleri, grup üyelerini tanımaları ve grupla iletişim ve etkileşim
kurmaları, yaratıcı drama planı hazırlamaları ve uygulamaları için olanak sağlamaktadır. |
Dersin İçeriği |
Bu ders, drama ve yaratıcı dramanın temel kavramları (drama, yaratıcılık, yaratıcı drama, oyun
ve tiyatro pedagojisi, iletişim-etkileşim, rol oynama, doğaçlama vb.); algı ve duyu çalışmaları,
yaratıcı dramanın aşamaları, boyutları ve öğeleri; rol oynama ve doğaçlama; yaratıcı dramanın
tarihçesi; yaratıcı drama ve yazınsal türler, yaratıcı drama ve müzik, heykel, fotoğraf ve resim,
toplumsal olaylar ve yaratıcı drama ilişkisi; eğitimde dramanın uygulama basamakları; eğitimde
dramada yararlanılabilecek kaynaklar; yaratıcı drama ders planının hazırlanması ve
uygulanması; dramanın bireysel ve sosyal gelişime katkısı konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) |
Bu dersi alıp başarıyla tamamlayanların aşağıdaki kazanımları edinmeleri beklenmektedir:
1. Grup içindeki bireysel özellikleri tanır ve farklılıkları ayırt eder.
2. Yaratıcı dramanın temel kavramlarını ve ögelerini kavrar.
3. Yaratıcı dramanın aşamalarını söyler.
4. Yaratıcı dramanın tarihsel gelişimini açıklar.
5. Rol oynama ve doğaçlama kavramlarını bilir.
6. Yaratıcı dramanın kuramsal boyutu ile atölye çalışmaları arasında ilişki kurar.
7. Yaratıcı drama ile yazınsal türler (öykü, şiir, masal) arasındaki ilişkiyi yorumlar.
8. Yaratıcı drama ve toplumsal olaylar/sorunlar arasındaki ilişkileri kavrar.
9. Yaratıcı dramanın eğitimdeki önemini kavrar.
10. Yaratıcı drama planı hazırlar.
11. Yaratıcı drama planı uygular. |
Dersin Veriliş Biçimi |
Örgün Öğretim |
Dersin Gidişatı |
Hafta |
Konular |
1. Hafta |
Tanışma, Dersin Tanıtımı |
2. Hafta |
Bireylerarası ve Gruplararası İletişim ve Etkileşim Çalışmaları |
3. Hafta |
Duyu Çalışmaları, Güven ve Uyum Çalışmaları |
4. Hafta |
Yaratıcı Dramada Temel Kavramlar ve Yaratıcı Dramanın Tarihçesi |
5. Hafta |
Yaratıcı Dramanın Boyutları, Aşamaları, Bileşenleri/Ögeleri (Kuramsal Çalışma) |
6. Hafta |
Yaratıcı Dramada Teknikler (Rol Oynama ve Doğaçlama vb.) |
7. Hafta |
Yaratıcı Drama ve Yazınsal Türler Arasındaki İlişkiler (Öykü, Şiir ve Masal) |
8. Hafta |
Ara Sınav |
9. Hafta |
Resim, Fotoğraf, Müzik, Heykel vd. ve Yaratıcı Drama |
10. Hafta |
Yaratıcı Drama ve Toplumsal Sorunlar Arasındaki İlişkiler - Kitle İletişim Araçları |
11. Hafta |
Yaratıcı Drama Planı Hazırlama |
12. Hafta |
Yaratıcı Drama Planı Uygulama |
13. Hafta |
Yaratıcı Drama Planı Uygulama |
14. Hafta |
Yaratıcı Drama Eğitim Programının Değerlendirilmesi
Eğitim Programını ve Bireysel Özellikler Açısından Kendini Değerlendirme |
|
Değerlendirme Ölçütleri |
|
Toplam Katkısı (%) |
Ara Sınav (%) |
30 |
Kısa Sınavlar (%) |
|
Ödevler (%) |
|
Uygulamalar (%) |
20 |
Laboratuar (%) |
|
Projeler/Alan Çalışması (%) |
|
Seminerler/Çalışma Grupları (%) |
|
Final (%) |
50 |
Diğer (%) |
|
Toplam(%) |
100 |
|
Dersin Kitabı ve/veya Kaynaklar |
• Adıgüzel, Ö. (2013). Eğitimde Yaratıcı Drama. Ankara: Pegem Akademi. Adıgüzel, Ö. (Ed.)
(2002).
• Eğitimde Yeni Bir Yöntem ve Disiplin: Yaratıcı Drama. Yaratıcı Drama: Yazılar (158-179).
Ankara: Natürel Yayıncılık.
• Çağdaş Drama Derneği Uluslararası Yaratıcı Drama (Hakemli) Dergileri (1-11).
• San, İ. (2002). Eğitim ve Öğretimde Yaşayarak Öğrenme Yöntemi ve Estetik bir Süreç Olarak
Yaratıcı Drama. Ö. Adıgüzel (Ed.). Yaratıcı Drama: Yazılar (70-80). Ankara: Natürel
Yayıncılık.
• San İ. (2002). Sanatta Yaratıcılık, Oyun, Drama. Ö. Adıgüzel (Ed.). Yaratıcı Drama: Yazılar
(128-155). Ankara: Natürel Yayıncılık |
Staj / Uygulama |
|
Program Yeterlilikleri (PY) ve Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) İlişkisi |
|