Ders Sorumluları
|
Dr. Öğr. Üyesi Muhittin Şahin |
Dersin Sunulduğu Dil |
Türkçe (Turkish) |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Ön Koşul |
Bu ders için herhangi bir önkoşul aranmamaktadır. |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin Amacı |
Bilim Tarihi ve Felsefesi adlı dersin amacı, öğrencilerin doğa bilimleri ve sosyal bilimler arasındaki ayrımı tanımalarını ve bu ayrımı dikkate alarak bilimin ilkçağdan günümüze tarihsel ve felsefi gelişimini incelemelerini ve sosyal bilimlerde yöntem değişimlerini takip edebilmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği |
Bilim Tarihi ve Felsefesi adlı ders, doğa bilimleri ve sosyal bilimler sınıflandırmasını dikkate alarak bilimin ilkçağdan günümüze tarihsel ve felsefi gelişimini incelemeyi içermektedir. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) |
Bu dersi alıp başarıyla tamamlayanların aşağıdaki kazanımları edinmeleri beklenmektedir:
1. Bilimin temel ve belirleyici özelliklerini tanır.
2. Bilimin tarihsel ve felsefi gelişimini tanır.
3. Modern bilimin kuruluşunu ve gelişimini bilir.
4. Doğa bilimleri ve sosyal bilimlerini birbirinden ayırabilir.
5. Tarihsel süreç içinde çeşitli sosyal bilim ve sosyal bilim yöntemlerini sebep-sonuç ilişkileri içinde tanır.
|
Dersin Veriliş Biçimi |
Örgün Öğretim |
Dersin Gidişatı |
Hafta |
Konular |
1. Hafta |
Giriş – Dersin amacı ve tanıtımı |
2. Hafta |
Felsefe,
Bilim, bilimin kökenleri ve bilimsel ilerlemenin temel dönemleri ile bilimsel yöntem
|
3. Hafta |
İlk uygarlıklarda ve Antik Yunanda bilim |
4. Hafta |
Ortaçağ Avrupa’sında bilim: Skolastik felsefe ve bilim
İslam dünyasında ve Türklerde bilim
|
5. Hafta |
Ortaçağdan çıkış ve Rönesans: Nicolaus Copernicus ve ilk bilim insanları ve felsefe |
6. Hafta |
Aydınlanma çağında bilim ve felsefe |
7. Hafta |
Aydınlanma çağında bilim ve felsefe
Bilimlerin sınıflandırılması
|
8. Hafta |
Ara-sınav |
9. Hafta |
Bilim ve bilimcilik (bilimizm)
Sosyal bilim: Bilimsel yöntem ve bilginin empirist, rasyonalist yorumları
|
10. Hafta |
Bilim ve bilimcilik (bilimizm)
Sosyal bilim: Bilimsel yöntem ve bilginin empirist, rasyonalist yorumları
|
11. Hafta |
İdeoloji, etik-din ilişkileri, bilim ve paradigmalar
Sosyal bilim: Empirizm ile pozitivizme yönelik eleştiriler ve araçsal rasyonalite, Hermeneutik
|
12. Hafta |
Viyana ve Frankfurt düşünce okulları okulları |
13. Hafta |
Bilim eleştirileri: Post-yapısalcılık ve post-modernizm |
14. Hafta |
Soru-Cevap, Dersin Kapanışı |
|
Değerlendirme Ölçütleri |
|
Toplam Katkısı (%) |
Ara Sınav (%) |
40 |
Kısa Sınavlar (%) |
|
Ödevler (%) |
|
Uygulamalar (%) |
|
Laboratuar (%) |
|
Projeler/Alan Çalışması (%) |
|
Seminerler/Çalışma Grupları (%) |
|
Final (%) |
60 |
Diğer (%) |
|
Toplam(%) |
100 |
|
Dersin Kitabı ve/veya Kaynaklar |
Asimov, Isaac. (2006). Bilim ve Buluşlar Tarihi. (Çev. Elif Topçugil). İmge Kitabevi.
Benton, Ted; Craib, Ian. (2008). Sosyal Bilim Felsefesi. (Çev., Ümit Tatlıcan, Berivan Binay). Sentez Yay.
Gribbin, John. (2017). Bilim Tarihi. (Çev., Barış Gönülşen). Alfa Yayınları.
Özlem, Doğan. (2016). Bilim Felsefesi. Notos Kitap Yayınevi.
Unat, Yavuz; Topdemir, Hüseyin Gazi. (2014). Bilim Tarihi. Pegem Akademi Yayıncılık.
Wootton, David. Bilimin İcadı: Bilim Devrimi’nin Yeni Bir Tarihi. Yapı Kredi Yayınları.
|
Staj / Uygulama |
|
Program Yeterlilikleri (PY) ve Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) İlişkisi |
| PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 | ÖÇ 1 | - | 1 | - | 4 | 5 | - | - | 3 | - | - | - | - | 1 | - | 1 | - | 2 | - | 1 | 2 | 5 | - | ÖÇ 2 | - | 1 | - | 4 | 5 | - | - | 3 | - | - | - | - | 1 | - | 1 | - | 2 | - | 1 | 2 | 5 | - | ÖÇ 3 | - | 1 | - | 4 | 5 | - | - | 1 | - | - | - | - | 1 | - | 1 | - | 2 | - | 1 | 2 | 5 | - | ÖÇ 4 | - | 1 | - | 4 | 5 | - | - | 1 | - | - | - | - | 1 | - | 1 | - | 2 | - | 1 | 2 | 5 | - | ÖÇ 5 | - | 1 | - | 4 | 5 | - | - | 5 | - | - | - | - | 1 | - | 3 | - | 2 | - | 1 | 4 | 5 | - |
Katkı Düzeyi: 1: Çok düşük; 2: Düşük; 3: Orta; 4: Yüksek; 5: Çok yüksek |