Ders Sorumluları
|
Öğr. Gör. Sema OKUR |
Dersin Sunulduğu Dil |
Türkçe (Turkish) |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Ön Koşul |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin Amacı |
Yazılı anlatım; duygu, düşünce, hayal, istek ve olayların bir konu etrafında belli bir düzen içerisinde ifade edilmesidir.
Yazı nasıl öğrenilen bir etkinlikse yazılı anlatım da öğrenilen ve geliştirilen bir etkinlik ve davranıştır. Dolayısıyla
yazılı anlatım, belli bir eğitim süreci içerinde öğrenilir ve geliştirilir. O nedenle yükseköğretim kurumlarında,
Türkçenin kültürel boyutlar içerinde değerlendirilmesi, kompozisyon bilgileri ve yazı türlerinin temel konular olarak
belirlenmesi, yazılı anlatımın ilkesidir. |
Dersin İçeriği |
Yazılı anlatım becerisi kazandırılması, yazılı anlatım türlerinin örneklerle birlikte tanınması, okuma ve seçme
zevkinin geliştirilmesi, Türkçenin yazılı anlatımda doğru, iyi ve güzel kullanımının sağlanması |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) |
Bu dersi tamamlayan ve başarılı olan öğrencilerin elde edeceği kazanımlar şunlardır;
ÖÇ-1 Dil, kültür ve uygarlık kavramlarının açılımını bilme
ÖÇ-2 Türkçenin doğru ve güzel kullanımını sağlama
ÖÇ-3 Yazılı anlatım türlerini örnekleriyle tanıma okuma ve yazma alışkanlığını geliştirme |
Dersin Veriliş Biçimi |
Örgün Öğretim |
Dersin Gidişatı |
Hafta |
Konular |
1. Hafta |
Dilin tanımı ve önemi |
2. Hafta |
Kültür-dil ilişkileri (kültürün tanımı, dil ve kültür ilişkisi, dilin ve yazın metinlerinin kültürel boyutları) |
3. Hafta |
The basic features of written language and communication; the basic differences between written and oral
communication |
4. Hafta |
Yazım kuralları ve noktalama işaretleri. |
5. Hafta |
Anlatım : Yazılı ve sözlü anlatım; öznel anlatım, nesnel anlatım. |
6. Hafta |
Paragraf; paragraf türleri (giriş-gelişme-sonuç paragrafları). |
7. Hafta |
Metnin tanımı ve metin türleri (bilgilendirici metinler, yazınsal metinler). |
8. Hafta |
Metin olma koşulları (bağlaşıklık, tutarlılık, amaçlılık, kabul edilebilirlik, durumsallık, bilgisellik,
metinler arası ilişkiler). |
9. Hafta |
Yazılı anlatım (yazılı kompozisyon, serbest yazma, planlı yazma); planlı yazma aşamaları |
10. Hafta |
Planlı yazma aşamaları (konu, konunun sınırlandırılması, amaç, bakış, açısı, ana ve yan düşüncelerin
belirlenmesi, yazma planı hazırlama, kağıt düzeni). |
11. Hafta |
Bilgilendirici metinler (dilekçe, rapor, tutanak, mektup, haber, karar, ilan/reklam, resmi yazılar, bilimsel
yazılar) üzerinde kurumsal bilgiler. |
12. Hafta |
Bilgilendirici metin örnekleri üzerinde çalışmalar ve yazma uygulamaları. |
13. Hafta |
Bir metnin özetini ve planını çıkarma |
14. Hafta |
|
|
Değerlendirme Ölçütleri |
|
Toplam Katkısı (%) |
Ara Sınav (%) |
40 |
Kısa Sınavlar (%) |
|
Ödevler (%) |
|
Uygulamalar (%) |
|
Laboratuar (%) |
|
Projeler/Alan Çalışması (%) |
|
Seminerler/Çalışma Grupları (%) |
|
Final (%) |
60 |
Diğer (%) |
|
Toplam(%) |
100 |
|
Dersin Kitabı ve/veya Kaynaklar |
Yakıcı, Ali - Yücel, Mustafa - Doğan, Mehmet - Yelok, Savaş Üniversiteler İçin Türkçe 1 Yazılı Anlatım, Gazi
Kitabevi, Ankara, 2006 |
Staj / Uygulama |
|
Program Yeterlilikleri (PY) ve Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) İlişkisi |
| ÖÇ1 | ÖÇ2 | ÖÇ3 | PY1 | 1 | 1 | 1 | PY2 | 1 | 1 | 1 | PY3 | 1 | 1 | 1 | PY4 | 2 | 2 | 3 | PY5 | 2 | 2 | 1 | PY6 | 1 | 1 | 1 | PY7 | 1 | 1 | 1 | PY8 | 1 | 2 | 1 | PY9 | 3 | 2 | 2 | PY10 | 1 | 1 | 1 | PY11 | 1 | 1 | 1 | PY12 | 2 | 2 | 2 | PY13 | 1 | 1 | 1 | PY14 | 2 | 2 | 2 | PY15 | 1 | 1 | 1 | PY16 | 1 | 2 | 1 | PY17 | 2 | 1 | 1 | PY18 | 4 | 2 | 1 | PY19 | 1 | 2 | 1 | PY20 | 1 | 1 | 2 | PY21 | 2 | 2 | 2 | PY22 | 1 | 1 | 1 | PY23 | 2 | 2 | 2 | PY24 | 1 | 2 | 2 | PY25 | 3 | 1 | 1 | PY26 | 2 | 1 | 2 | PY27 | 3 | 2 | 1 | PY28 | 3 | 2 | 2 | PY29 | 3 | 1 | 2 |
1= Çok az 2= Biraz 3= Orta 4=Oldukça 5=Çok fazla |